Scoutkåren Vikingarna
Loggbok för Segling till och från Mysteriet 2009

Uppsegling

2009-08-01

Avsegling från BK Färingarna senarelades till följande dag på grund av ej färdigställda ombyggnader i båten. Kvarvarande åtgärder gällde små detaljer som att ansluta påfyllning till dieseltanken samt att bygga in den på sin nya plats samt få till en plats för kemtoan i toan ombord.

2009-08-02

Avsegling kunde genomföras framåt förmiddagen. Lunch under gång och slussning till Saltsjön framåt eftermiddagen. Till kvällen lade vi oss på Fjäderholmarna för natten.

2009-08-03

Måndagen etapp gick mot Furusundsleden via Vaxholm för ytterligare bunkring och ett försök att hitta lattor till storseglet. Framåt kvällen nådde vi Dyvik som ligger i höjd med Ljusterö. Tyvärr hann vi inte fram till Kyrkogårdsön som var planerat mål för kvällen.

2009-08-04

Vi fortsatte Furusundsleden upp mot Väddö. Med trilskande vindriktning nådde vi till Gisslingö strax norr om Kapellskär till kvällen.

2009-08-05

För att kunna nyttja vinden valde vi att gå på Väddös utsida med ett långt ben ut till havs och sedan gå in mot Svartklubben utanför Vässarö dit vi anlände framåt kvällen.

2009-08-06

Efter frukost gick vi upp och anmälde oss till lägerledningen och kontrollerade vart alla skulle vara och när. För att hinna få patrullscouterna (äventyrarna) på plats vid betongbryggan tog vi en tur dit för avlastning av dem inklusive deras hajkpackningar. Resterande packning hämtades senare under lägret.

Hemsegling

2009-08-15

Efter att ha vinkat av övriga lägerdeltagare lämnade vi Vässarö framåt eftermiddagen. Kvällens mål blev Älmsta för färd genom Väddö kanal och kompletterande matinköp. Fin ny gästhamn, men hur slår man på bastun?

2009-08-16

Vi kom iväg hyfsat på morgonen. Starka vindar (nästan kuling) förde oss söderut. Tanken var att hinna bunkra på Möja och sedan gå till Träskö Storö för bastu. Även med vinden blev det knappt och vi skippade handlingen och gick direkt, men kom ändå sent till målet.

2009-08-17

Efter att ha sovit ut gick vi till Lådna för bunkring och sedan till Vindalsö för bastun som inte hanns med under gårdagen. Bastun var skön. Kapten fick en inbjudan att passera en kompis fartyg och se de nya leksakerna han skaffat till det. Ett stopp på Rindö på vägen in mot slussningen under morgondagen planerades för att titta på fartyget (f d militär bevakningsbåt).

2009-08-18

Kurs mot Rindö och grillmat som skulle finnas för slukning av den hungriga besättningen. Vinden var även denna dag stark i byarna och efter "Kanan" även försedd med piskande regnskurar. Väl på Saxarfjärden släppte skothornet på storseglet och vi fick avsluta dagens segling och puttra motor sista biten samtidigt som en ny infästning arrangerats. Tur att regnskurarna var över till kvällen så grillning och visning av båtens alla utrymmen kunde göras utan att bli onödigt blöta.

2009-08-19

Med nyfixad segelinfästning satte vi av med en tidig morgon för att komma hela vägen till Färingsö innan det blev alltför sent. Delar av besättningen hade skolstart nästa dag. Från Vaxholm fick vi vind och kunde segla fram till Djurgården innan vi behövde ta ned seglen för slusspassagen. Från Essingen till efter Kungshatt fortsatte vi segla men sedan vart vinden alltför ogynnsam för att vi skulle kunna hinna hem i tid. Resten av vägen blev det motorgång under visst fixande och donande ombord, dock inte i tillräcklig utsträckning så efter att ha inmundigat lagad middag (pizza) i Stenhamra ägnades några timmar till städning inklusive tömning av toan som varit full hela vägen från Vässarö. Vi hittade till och med de saknade flaskorna med kemvätska som försvunnit ombord.

P.S. Uppseglingen är lite mer summarisk än hemseglingen då den ligger längre bort i minnet samt att delar av besättningen lovat att skriva något slags logg för den resan.

Webmaster Harald Kuntze (webmaster at vikingarna.net). Sidan uppdaterad 2009-08-29 14:57.